Derfor må vi være ekstra påpasselige med vitamin D nå!

Får du tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer, vitaminer og mineraler?

  • Kosthold
  • Vitamin D
Blogg

Derfor må vi være ekstra påpasselige med vitamin D nå!

Får du tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer, vitaminer og mineraler?

Vitamin D er et godt eksempel på et vitamin som veldig mange av oss får for lite av, spesielt i vinterhalvåret. Vitaminet er viktig for god benhelse, holder oss friske ved å bidra til et godt immunforsvar, i tillegg til å være en viktig bidragsyter når det kommer til normal muskelfunksjon. Dette er alle egenskaper som er viktig når man driver med fysisk aktivitet. 

I sommerhalvåret produserer kroppen mer enn nok vitamin D dersom vi utsetter huden for sollys. Når høsten og vinteren kommer får vi mindre sollys og derfor også mindre vitamin D-produksjon i huden. Da er det ekstra viktig å passe på at vi tilfører kroppen vitamin D gjennom kosten. Hvis man over tid inntar for lite vitamin D kan man etter en stund føle seg slapp og sliten, få muskel- og skjelettplager og et svekket immunforsvar. 

Så – hvordan kan vi sørge for at kroppen holder seg frisk og rask når vi går mot mørkere tider? Vi kan i det minste sørge for å spise tilstrekkelig med vitamin D. De viktigste kildene i det norske kostholdet er fet fisk (laks, ørret, makrell, sild), smør, margarin, ost og ekstra lettmelk som er tilsatt vitamin D og ikke minst tran. 

Som ernæringsrådgiver vil jeg anbefale deg å spise fisk 2-3 ganger i uka - både til middag og som pålegg på brødskiva. De som ikke spiser fet fisk bør ta daglig tilskudd av tran eller andre omega-3-tilskudd. 1 ts tran dekker dagsbehovet for vitamin D. 

Lurer du på om du får i deg nok vitamin D eller kanskje du har behov for veiledning for å optimalisere kostholdet ditt? Jeg bidrar mer enn gjerne! 

Mvh
Kine Haugen
Personlig trener og ernæringsrådgiver

Kine Haugen

Personlig trener og ernæringsrådgiver

  • 483 04 930

Tom-Erik Lukkedal
  • Kondisjon
  • Trening
  • Løpe

Kom i form til Ringeriksmaraton

8 gode tips på veien!

Kine Haugen
  • Kosthold
  • Livsstil
  • Trening

Magiske mandager

Gi bedre helse en sjanse!

Kine Haugen
  • Kosthold
  • Vitamin D

Derfor må vi være ekstra påpasselige med vitamin D nå!

Får du tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer, vitaminer og mineraler?